Newsticker

  • Dec 22, 2009: SPA-WELLNESS portal proglašen za VIDI TOP 10 za 2009. godinu !!!

Home Banners Top

Vitamin B kompleks

Vitamin B kompleks

B vitamini su iznimno važni za mnoge životne funkcije, ali je njihov primarni zadatak da pomognu pri oslobađanju energije iz ugljikohidrata, masti i bjelančevina.

Postoji osam vitamina topivih u vodi koji pripadaju ovoj skupini, a svi djeluju kao koenzimi.

Vitamini B su vrlo važni za preradu ugljikohidrata u glukozu koja daje organizmu potrebnu energiju. Također sudjeluju pri raspadu masnoća i bjelančevina, pridonose zdravlju crvenih krvnih stanica i omogućavaju normalno funkcioniranje živčanog sustava.

B vitamini su topivi u vodi pa se moraju stalno iznova unositi u organizam prehranom.

Tijekom procesa proizvodnje energije B vitamini Vam mogu omogućiti da iskoristite energiju iz namirnica koje jedete. Uz podršku normalnom funkcioniranju živčanog sustava, uvijek ćete biti koncentrirani i puni energije.

 

Funkcije vitamina B

 

 

Tiamin (B1) sudjeluje u preradi ugljikohidrata u glukozu koja nam daje energiju, a važan je i za normalno funkcioniranje živčanog sustava.

Riboflavin (B2) je važan za održavanje zdrave kože, sluznice membrane, očiju i živčane kore.

Niacin (B3) sudjeluje u održavanju zdrave kože, živaca i želučano – crijevnog trakta.

Pantotenska kiselina (B5) je važna za metabolizam organizma kao dio enzima i hormona, a uključena je i u sintezu hemoglobina.

Piridoksin (B6) je važan za metabolizam amino-kiselina, za proizvodnju crvenih krvnih stanica te za živčano tkivo i kožu.

Folna kiselina (B9) je uključena u mnoge funkcije, uključujući diobu stanica u živčanom sustavu, krvi i tjelesnom tkivu.

Cijanokobalamin (B12) sudjeluje u proizvodnji krvnih stanica i daje podršku normalnom funkcioniranju živčanog sustava.

Biotin (vitamin H) je neophodan za metabolizam i normalan rast kod ljudi, posebice obzirom na proizvodnju masnih kiselina, antitijela i probavnih enzima,  kao i obzirom na raspadanje nekih amino kiselina.

Biotin je tema mnogih diskusija zbog svog blagotvornog djelovanja na neke poremećaje, kao npr. ispadanje kose i neke vrste dermatitisa, iako za to još nema konačnih dokaza.

 

Dnevne potrebe

 

Trenutne preporučene dozu (EU RDA) pojedinih vitamina iz ove skupine:

Vitamin B1 (tiamin)                  1,4 mg

Vitamin B2 (riboflavin) 1,6 mg

Niacin                                     18 mg

Vitamin B6                                2 mg

Folna kiselina                           200 mikrograma

Vitamin B12                                1 mikrogram

Biotin (Vitamin H)                    150 mikrograma

 

Izvori vitamina B

 

B1 sadrže: šunka, smeđa riža, sojino brašno, kvasac, pšenične klice, bademi, ječam, grašak, prokulica, grah, cvjetača, bakalar, govedina, piletina, svinjetina.
Simptomi kroničnog nedostatka B1 vitamina očituju se nastajanjem tzv. beri-beri bolesti koja je endemična u azijskim zemljama zbog prehrane pučanstva s pretežno glaziranom rižom. Deficit ovog vitamina otežava probavljivost hrane, a i uzrokuje stvaranje većih količina mliječne kiseline. To uzrokuje gubitak duševne budnosti, naporno disanje, ali i oštećenje srca. Prvi znaci uključuju i lako umaranje, gubitak apetita, razdražljivost, otežano pamćenje, otežanu koordinaciju i sl. Ostali znakovi deficita: poremećaji u gastrointestinalnom sustavu, gubitak pamćenja, nastajanje edema, grčenje mišića, češće pojavljivanje herpes zostera.

 

B2 sadrže: mlijeko, jogurt, jaja, pivski kvasac, riba, jetra i bubrezi.
Deficit B2 u organizmu je poprilično lako utvrditi. Naime, jedan od prvih simptoma deficita vitamina B2 vidljiv je u uglovima usana - raspukline i rane. I ostali simptomi su lako čitljivi: crven i upaljen jezik, osjećanje grebanja i pijeska u unutrašnjim stranama očnih kapaka, umor očiju, osjetljivost očiju na svijetlost, ljuštenje kože oko nosa, čela i ušiju, masna koža, vaginalni svrbež, povećano opadanje kose i sl. Drugi znakovi pomanjkanja vitamina B2 mogu se očitovati kao: vrtoglavica, želučano-crijevni poremećaji, usporen rast, dermatitis.

 

B3 sadrže: bijelo meso, iznutrice, tuna, kikiriki, kvasac, pšenične klice, datulje, smokve, suhe šljive, avokado.
Simptomi pomanjkanja niacina su mnogi. U ranijim se fazama deficita pojavljuju mišićna slabost, opći umor, gubitak apetita, problemi s probavom, i različiti problemi s kožom. Pomanjkanje niacina može također uzrokovati loš zadah, male čireve, afte, nesanicu, razdražljivost, mučninu, povraćanje, stalne glavobolje, depresiju, itd. Kronični nedostatak vitamina B3 očituje se kao stanje poznato pod nazivom pelagra (tal. pelle agra = hrapava koža) koja je okarakterizirana dermatitisom, demencijom, dijarejom, zatim grubom i upaljenom kožom te poremećajima na živčanom sustavu.

 

B5 sadrže: pivski kvasac, žumanjak jajeta, integralna pšenica, mekinje, orasi, iznutrice, piletina.
Pomanjkanje B5 vitamina je u ljudi vrlo rijetko što možemo zahvaliti činjenici da je ovaj vitamin široko rasprostranjen u hrani. Simptome pomanjkanja je dosta teško uočiti. Ti simptomi mogu uključivati: povraćanje, uznemirenost, bolove u trbuhu, žarenje stopala, grčenje mišića, infekcije gornjih dišnih organa.

 

B6 sadrže: jetra, losos, haringe, kikiriki, proizvodi od zrna integralnih žitarica, pivski kvasac, banane, zeleno lisnato povrće, jaja, mlijeko, pšenične klice.
Deficit piridoksina u čovjeka, a osobito u novorođenčadi, može uzrokovati grčeve, probavne smetnje i različite probleme s kožom, ali i živčane poremećaje, razdražljivost, a dosta rijetko i konvulzije. U slučajevima pomanjkanja vitamina B6 postoji niski šećer u krvi te niska podnošljivost glukoze, što rezultira osjetljivošću na inzulin. Drugi znakovi pomanjkanja vitamina B6 mogu se očitovati kao: gubitak kose, zadržavanje vode u vrijeme trudnoće, ukočenost i grčenje u rukama i nogama, smetnje vida, neuritis, artritis, učestalije mokrenje, perutanje kože.

 

B12 sadrže: mozak, bubrezi i jetra, riba, mliječni porizvodi i jaja.
Kao najčešći i glavni simptom deficita je megaloblastična (perniciozna) anemija, a kao sekundarni se javljaju oštećenja sluznice probavnog kanala i neurološki poremećaji. Prvi znaci nedostatka vitamina B12 mogu se očitovati na samom jeziku, koji je atrofičan, povećan i purpurno crvene boje (nešto slično kao kod deficita riboflavina). Na žalost, simptomi pomanjkanja vitamina B12 mogu se pojaviti tek za 5 do 6 godina nakon što se tjelesna opskrba smanji. Drugi znakovi pomanjkanja vitamina B12 mogu se očitovati kao: osjetljivost i slabost, smanjeni refleksi i osjetni podražaji, teškoće u hodu i govoru, grčevito trzanje udova, problemi s kosom (suha, lomljiva kosa koja brzo sijedi), neugodan zadah tijela.

 

Da odmah riješimo i neka česta pitanja u vezi sa vitaminima B skupine...

 

Koliko ima istine u tome da uzimanje vitamina B deblja? Da li je stvar u povećanju apetita ili vitamini B skupine imaju neki efekt tog tipa?

Što je s preparatima Beta karotena koji se koriste za pripremu za sunčanje?

 

Vitamini skupine B sudjeluju u metabolizmu ugljikohidrata, masti i proteina. Pošto se "u narodu" riječ apetit ponekad poistovjećuje sa metabolizmom, nije isključeno da otuda i potječe uvriježeno mišljenje da vitamini B skupine povećavaju apetit. Preparati beta karotena ne utječu na porast tjelesne mase, ako je to pitanje.

 

Što se tiče djelotvornosti beta-karotena, možemo reći da kao snažan antioksidans štiti kožu od štetnog sunčeva zračenja, a u kojoj mjeri će unos beta-karotena utjecati na pigmentaciju Vaše kože, djelomično ovisi i o prirodi Vaše kože.

 


O autoru

D.K.: U wellness industriji prisutan 10-ak godina kao poduzetnik.


Komentari


Only logged in users are allowed to comment. register/log in

 

Ukoliko niste prijavljeni ili registrirani, prijavite ili registrirajte se kako bi mogli komentirati članke na portalu.

Vjencanje-ponuda

EN-SPA konferencija

Dvostruka duga

Wellness Akademija






Wellness & Spa